دو نمونه سوال تاریخ ادبیات 2 برای شهریور

 آزمون 1  شهریور  تاريخ ادبيات 2
1- در مورد محتواي سروده هاي بهار توضيح دهيد.50/
2- منشآت از کيست و به شيوه ي کدام کتاب معروف نوشته شده است؟50/
3- علت نا اميدي و يأس فلسفي انسان معاصر چيست؟25/
4- مضامين سروده هاي پروين اعتصامي ابتکاري است يا تقليدي؟ توضيح دهيد.75/
5- جبران خليل جبران در آثارش ، چه دوره هايي را از جهت انديشه از سر گذرانده است؟75/
6- شيوه ي نويسندگي در عصر خواجه رشيد الدين چگونه بود؟50/
7- يک تن از پيشگامان شعر نو نيمايي را نام ببريد.25/
8- چه عواملي سبب مهاجرت شاعران ايراني به هند شد؟(1 مورد ) 25/
9- در سال 1301 شمسي در چند زمينه ي ادبيات معاصر " شعر ، داستان کوتاه ،رمان و نمايش نامه " آثار مهمي به وجود آمد آن ها را ذکر کنيد.75/
10- درمورد مهم ترين حوزه هاي جغرافيايي شعر و ادب عصر بيداري توضيح دهيد.50/
11- در شعر عرب چه کسي را مي توان با نيما يوشيج مقايسه کرد؟25/
12- چرا مضمون قصايد در عصر هاتف بيش تر مناقب و مراثي اهل بيت است؟25/
13- ويژگي عمده ي آثار کامو را بنويسيد.25/
14- چگونه انديشه ي غرب گرايي در جامعه ي ايراني زمينه ي رشد و پرورش پيدا گرد؟50/
15- شاهکار شاعري صائب چه نوع شعري است و چه محتوايي دارد؟50/
16- دوتن از برجسته ترين شاعران سنت گراي دوره ي بيداري را نام بريد.50/
17- درون مايه ي بيش تر قصه هاي منفلوطي را بيان کنيد.50/
18- در مورد ويژگي زبان و بيان و موضوع سروده هاي ميرزاده عشقي توضيح دهيد.1
19- مضامين شعر ميرزاده ي عشقي را بيان کنيد.75/
20- مسائل مهم شعر فلسطين را به اختصار بيان کنيد.50/
21- آيا ظهور شعر نو نيمايي تزلزلي در ستون اصلي شعر سنتي فارسي پديد آورد؟ چرا؟75/
22- نخستين منظومه ي نيما چه نام داشت و در چه قالبي سروده شد؟50/
23- چرا سال 1967 را در ادبيات عرب بايد نقطه ي عطفي به شمار آورد؟50/
24- چرا در عصر حافظ قالب قصيده از رواج افتاد؟25/
25- آتشکده از کيست و موضوع آن چيست؟50/
26- در جريان بحث ميان کهنه و نو در دوره ي نوگرايي ، سنت گرايان براي پيش گيري از يک انقلاب تهاجمي بر ضد سنتها چگونه عمل مي کردند؟1
27- توصيه ي دادائيست ها به نويسندگان چه بود؟25/
28- دو جريان اصلي دوران جديد ادبيات داستاني عرب را نام ببريد .50/
29- وجود کتاب براهين العجم در عصر صبا بيانگر چه مسئله اي است؟50/
30- مقصود از عبارت " شاعر بايد ديدن را جايگزين شنيدن کند " چيست؟ در اين باره توضيح دهيد.50/
31- در بيت زير کدام يک از ويژگي هاي شعري عصر صائب ديده مي شود؟اظهارعجز در رضالم روا مدار / اشک کباب موجب طغيان آتش است25/
32- شيوه ي شاعري اديب الممالک را به ويژه در قصيده توضيح دهيد.1
33- علت آزادي مذاهب درعصر حافظ چه بود؟50/
34- شعر عصر صبا از نظر مضمون و محتوا چگونه بود؟25/
35- جبران خليل جبران در آثارش ، چه دوره هايي را از جهت انديشه از سر گذرانده است؟75/
36- درون مايه ي بيش تر قصه هاي منفلوطي را بيان کنيد.50/
37- غزل هاي ابن يمين چه مضموني دارد؟25/
38- مثنوي بزم وصال از کيست و به پيروي از کدام اثر پديد آمده است؟50/
39- در مورد شيوه ي مناظره ي پروين و شخصيت هاي مناظرات او توضيح دهيد.50/
40- چگونگي زندگي و مرگ فرخي يزدي را بنويسيد.25/

-------

 آزمون 2  شهریور  تاريخ ادبيات 2
1- شيوه ي شاعري اديب الممالک را به ويژه در قصيده توضيح دهيد.1
2- چرا شهريار را شاعر شکوه روستا يا شاعر حيدر بابا خوانده اند؟50/
3- جرجي زيدان را معرفي کنيد و چند اثر او را نام ببريد.75/
4- نخستين شعري که در آن چهره ي ستم ديده ي آوارگان فلسطين به تصوير کشيده شده است. از کيست؟25/
5- در مورد شيوه ي نويسندگي و ويژگي نثر يغماي جندقي توضيح دهيد.50/
6- دو جريان اصلي دوران جديد ادبيات داستاني عرب را نام ببريد .50/
7- در مورد تأثيرپذيري اميري فيروزکوهي از صائب توضيح دهيد.50/
8- شيوه ي نويسندگي در عصر خواجه رشيد الدين چگونه بود؟50/
9- درون مايه ي بيش تر قصه هاي منفلوطي را بيان کنيد.50/
10- شعر و ادب عصر بيداري از نظر محتوا و درون مايه چه خصوصياتي داشت؟50/
11- چرا در عصر حافظ قالب قصيده از رواج افتاد؟25/
12- چرا مضمون قصايد در عصر هاتف بيش تر مناقب و مراثي اهل بيت است؟25/
13- برجسته ترين درون مايه  هاي شعر عصر بيداري را نام بريد.50/
14- يک تن از پيشگامان شعر نو نيمايي را نام ببريد.25/
15- غزل هاي ابن يمين چه مضموني دارد؟25/
16- در شعر عرب چه کسي را مي توان با نيما يوشيج مقايسه کرد؟25/
17- منشآت از کيست و به شيوه ي کدام کتاب معروف نوشته شده است؟50/
18- در جريان بحث ميان کهنه و نو در دوره ي نوگرايي ، سنت گرايان براي پيش گيري از يک انقلاب تهاجمي بر ضد سنتها چگونه عمل مي کردند؟1
19- در بيت زير کدام يک از ويژگي هاي شعري عصر صائب ديده مي شود؟اظهارعجز در رضالم روا مدار / اشک کباب موجب طغيان آتش است25/
20- نخستين منظومه ي نيما چه نام داشت و در چه قالبي سروده شد؟50/
21- در سال 1301 شمسي در چند زمينه ي ادبيات معاصر " شعر ، داستان کوتاه ،رمان و نمايش نامه " آثار مهمي به وجود آمد آن ها را ذکر کنيد.75/
22- محتوا و مايه ي اصلي غزل هاي فرخي يزدي را بنويسيد.50/
23- درمورد مهم ترين حوزه هاي جغرافيايي شعر و ادب عصر بيداري توضيح دهيد.50/
24- در مورد محتواي سروده هاي بهار توضيح دهيد.50/
25- ويژگي عمده ي آثار کامو را بنويسيد.25/
26- چه عواملي سبب مهاجرت شاعران ايراني به هند شد؟(1 مورد ) 25/
27- علت نا اميدي و يأس فلسفي انسان معاصر چيست؟25/
28- شعر عصر صبا از نظر مضمون و محتوا چگونه بود؟25/
29- دو جريان اصلي دوران جديد ادبيات داستاني عرب را نام ببريد .50/
30- درباره ي نگرش اجتماعي پروين اعتصامي و چگونگي بازتاب مسائل روزگار در شعر او توضيح دهيد.50/
31- چند تن از شاعران پيشگام را که در ايجاد شعر مقاومت نقش داشته اند نام ببريد.75/
32- موضوع قصيده هاي ابن يمين چيست؟50/
33- توصيه ي دادائيست ها به نويسندگان چه بود؟25/
34- جرجي زيدان را معرفي کنيد و چند اثر او را نام ببريد.75/
35- زبان فارسي در دوره ي صفويان چه موقعيت و جايگاهي داشت؟50/
36- شيوه ي تلفيقي و سبکي قصايد پروين اعتصامي را شرح دهيد.1
37- چرا در عصر هاتف تازگي  و ابتکار در ميان شاعران ديده نمي شود ؟50/
38- درباره ي ميهن دوستي مجمدتقي بهار توضيح دهيد.50/
39- درباره ي سبک شاعري و مضامين شعري ميرزا حبيب قاآني توضيح دهيد.50/
40- درباره ي تصنيف سازي عارف و امتياز بزرگ تصنيف هاي او توضيح دهيد.1



[ دوشنبه 26 مرداد 1394 ] [ 18:30 ] [ سید حسن مسعودی ]

ریشه ی برخی کلمات

میزبان : میز ( مهمان ) + بان ( پسوند دارندگی)۱ = کسی که دارای مهمان است.

 گوسفندگو ( جانور اهلی ) + سپند ( مقدس، پاک ) = جانور اهلی پاک ۱
*جز اول ( گو ) در واژه های گوساله و گاو نیز به کار رفته است.۱
 میرزا : میر ( مخفف امیر ) + زا ( مخفف زاده) = امیر زاده
این واژه ظاهراً از زمان تیموریان رواج یافته است در عهد قاجار هرگاه پیش از نام افراد ذکر می شد به معنای  « آقا » بود مانند: میرزا جعفر و اگر بعد از نام اشخاص می آمد دلیل بر شاهزادگی بود.مانند: محمدعلی میرزا- احمد میرزا ۱

 کدبانو: کد ( خانه) + بانو = بانوی خانه ۱

 آسمانآس( سنگ مدور) + مان(پسوند شباهت)= فضای شبیه سنگ آس
این تشبیه به این دلیل است که به زعم قدما آسمان مدور همچون سنگ بزرگ آسیاب است که  بر فراز زمین در حال چرخش است.جزء اول این واژه را می توان در واژه های آسیاب و خراس نیز مشاهده کرد.

 کهکشان: که ( کاه) + کش (بن مضارع کشیدن)+ ان = جایی که کاه کشیده شده است
*
این وجه تسمیه به این سبب است که درخشش ستاره های ریز و درشت کهکشان که همچون خطی درشت بر آسمان است گویی راهی است که بر اثر نقل و انتقال کاه مشخص و نمایان شده است.

 زمین: زم(سرد) + ین( پسوندنسبی)= سرد شده.
زمین در آغاز آفرینش گوی آتشینی از گدازه ها بود که در پی چند میلیون سال بارش باران به سردی و خشکی گرایید. جز اول این واژه را می توان در کلماتی چون؛ زمهریر(باد سرد)، زمستان نیز مشاهده کرد. 
 البرز : هر( کوه) + برز( بلند) = کوه بلند
بیستون: این واژه در اصل بغستان به معنای محل پرستش خدا بود که تشکیل یافته از دو جزء بغ( خدا) + ستان ( پسوند مکان) می باشد و در سیر تحول واجی ابتدا به بیستان(یای مکسور) و سپس به بیستون (یای مفتوح)و سرانجام به بیستون تغییر یافت.
ظاهراً چون ایرانیان کوه ها و اماکن بلند را برای مناجات مناسب می دیدند این کوه بلند را جایگاه نیایش خدا نامیدند۲

 دبستان : دب( خط) + ستان( پسوند مکان ) = محل آموزش خط و کتابت
جزء اول این واژه در اصل مشتق از کلمه   dipi  است که در فارسی باستان به معنای خط می باشد. این واژه که به شکل « دیپ » در کتیبه های هخامنشی آمده است در حقیقت یادگاری از زبان سومر می باشد که به صورت dub  به معنای لوح و خط بود. بعدها این کلمه به زبان اکدی وارد شد و به صورت  duppu  و tuppu  ملفوظ و مکتوب شد. سپس با ورود به زبان آرامی به شکل  dup  درآمد و وقتی به زبان فارسی باستان آمد به شکل های مختلف: دب ، دیب ، دیو تغییر یافت و ما امروزه این صورت ها را می توانیم در کلماتی چون: دبیر ، دیباچه ، دیبا و دیوان ببینیم.۳

دشوار: دش( ضد) + خوار( آسان) = ضد آسان
*جزء اول این واژه را به صورت دش و دژ در واژهایی چون؛ دشنام ، دشمن و دژخیم می توان دید.
تابستان: تاب( بن مضارع تابیدن) + ستان (پسوند(
 کوچه: کوی( محله) + چه ( پسوند تصغیر(
داوطلب: داو( هر دست بازی نرد ) + طلب( بن مضارع طلبیدن) =  کسی که خواستار بازی کردن بازی نرد باشد. این کلمه بعدها عمومیت یافت.
حقه باز: حقه ( جعبه مخصوص نگهداری اشیای قیمتی که سر باز بود) + باز: فرد متخصص در بازی و جابه جایی حقه ها.
در قدیم افرادی به عنوان تردستی چند حقه را با رنگ های مختلف، واژگون بر زمین می گذاشتند و مهره ای در زیر یکی از آنها می نهادند سپس با جابه جایی حقه، مهره را ازحقه ای به حقه ی دیگر منتقل می کردند که مایه ی شگفتی تماشاگران می شد. این واژه بعدها بار منفی یافت و امروزه مترادف با واژهای نیرنگ باز و فریبکار می باشد
پاسخپات(ضد- مقابل) + سخون یا سخن  = جواب سخن
*این واژه بعدها با کاهش واج در دو جز خود به صورت پاسخ درآمد.
کهرباکاه+ ربا (بن مضارع ربودن)= رباینده کاه 
کهربا در حقیقت نوعی صمغ مترشح از درختان است که اگر به پارچه ابریشمی مالش داده شود خاصیت الکتریسته پیدا می کند و ذرات کاه و خرده های کاغذ را جذب می کند.۴ بعد ها که ادیسون جریان برق را اختراع کرد این واژه در زبان عربی به الکتریسته اطلاق شد. جالب این جاست در برابر این کلمه فارسی که در زبان عربی رایج است کلمه عربی(برق) درزبان زبان فارسی به کار می رود.

زمهریرزم ( سرما) +  هریر( موجب )= موجب  و دلیل سرما -بادسرد۵

فردوس:از دو جزء ترکیب یافته است: Pairi ) پیرامون ) + ( Daeza) ( معنی انباشتن و دیوارکشیدن )=  درختکاری و گل کاری پیرامون ساختمان 
اصل این واژه که به صورت پردیس می باشد با معرب شدن به شکل فردوس در آمد و به زبان عربی راه یافت.۶
پیژامه: پای + جامه = جامه ی پا
* این واژه از زبان فارسی وارد هندوستان شد و از آنجا به زبان انگلیسی راه یافت سپس با تغییر شکل  به صورت پیژامه به کشور مصدر بازگشت.
شلوار : شل (ران ) + وار (پسوند شباهت) = جامه ای که شبیه ران است.۱

آدینه : این واژه در ایران باستان: ati-ayanaka  بوده است که به معنای به سویی رفتن، به سویی حرکت کردن، جمع شدن، اجتماع کردن می باشد.۷
*در عربی هم روز جمعه معنای روز جماعت و روز گردهمایی را می‌دهد.

 آفرین : afri) افسون، دعای خیر) +   vana:( آروز، خواست(۷
ریشه لغت آفرین از fri به معنی توجه کردن و خشنود کردن می‌آید. لغت نفرین همان (نه +آفرین) است

هندوانه: هندوان + ه (نسبت) = میوه ای که از هند می آید.۱


یخچال: یخ+ چال ( گودال)= گودالی که  در آن یخ نگهداری می شد.۱

آبشار : آب + شار (بن مضارع شاریدن به معنی ریختن) = ریزش آب  ۱

بوستان = بوی (رایحه) + ستان = جایی که گل های خوشبو بسیار باشد.۱

بیابان : بی + آب + ان = مناطقی که بی آبند.

 پاکیزه : پاک + ایزه یا ایچه (پسوند)= پاک۱

۳۰- پایین : پای+ ین (پسوند نسبت) ۱

 پیغمبر : پیغم(مخفف پیغام) + بر (بن مضارع بردن) = کسی که پیام می برد.۱

 کنیز: کن( زن) + یز( پسوند صغیر) = زن کوچک

الکی:
  الک ابزاری است که از سيمهاي باريک بافته مي شود، مانند غربال، ولي سوراخهاي آن کوچکتر است. به همين جهت بيخته آن بسيار نرم است. سابقاً که الک سيمي معمول نبود و يا در مناطقي که الک سيمي نداشته اند، پارچه هاي بسيار نازک پنبه اي را مانند الک سيمي به چوب وصل مي کردند و آرد و ساير چيزهاي نرم را به منظور بيختن از آن عبور مي دادند. این نوع الک مانند سیمی آن داری دوام نبوده و پس ازمدتی از بین می رفت. بعدها با توجه به این عدم استحکام آن، نماد سستی و کم دوامی شد و واژه «الکی»شکل کنایه به خود گرفت۸
گاوبندی: 
تا چندی پیش که تراکتور و سایر ابزارآلات موتوری وجود نداشت شخم زدن به وسیله گاو صورت می گرفت به مرور زمان واژه « گاوبندی »با امور کشت و زرع ترادف پیدا کرد.
اما معنای مجازی آن که « تبانی »و « شرکت در منافع نامشروع » از آنجا سرچشمه گرفته است که مباشران و متصدیان وصول بهره مالکانه برای آنکه منافع بیشتری نصیبشان گردد با یک یا چند نفر از خوش نشینها در زراعت و گاوبندی شریک می شدند و منافع حاصله را با یکدیگر  تقسیم می کردند.بدین گونه که زمان دریافت بهره مالکانه که برمبنای مساحت اراضی تحت کشت تعیین و از کشاورزان وصول می شد مباشر مساحت زمینهای شراکتی را که با خوش نشینها گاوبندی کرده کمتر از میزان مقرر تقویم می کرد و یا اصولاً به حساب نمی آورد تا زیان و ضرری متوجه او و شریک گاوبندیش نشود . 
 استمرار در این عمل از طرف مباشر و خوش نشین موجب شد که از عبارت گاوبندی در افواه عمومی به معنی مواضعه و تباین و شرکت در منافع نامشروع استناد و تمثیل کنند  . ۸

شنبه:این واژه از واژه ی شپت در عبری گرفته شده.این واژه ی عبری به عربی هم رفته و در آن جا به السبت دگرگون شده است.در ارمنی هم این واژه را "شاپات"می گویند.چم واژه ی شپت "روز آسودگی" است.برای این که یهودیان(که به زبان عبری سخن می گویند)روز نخست هفته را استراحت می کنند.با آشکار شدن چم(معنای)واژه ی شنبه چم(معنای)روز های دیگر نیز آشکار می شود.برای نمونه یکشنبه  یعنی یک شب پس از شنبه و دوشنبه یعنی دو شب پس از شنبه و همین روند تا پایان ادامه دارد.چم(معنای) واژه ی آدینه هم که می شود:روز آذین و آرایش.معنای برابر عربی این واژه نیز می شود روز جمع شدن و روز گرد هم آمدن.

واژه پاک ایران:

ان درواژه ایران پسوند افزایه(جمع)در زبان فارسیست.
ایر واژه ایست که در اوانگاری به گونه er نوشته می شودکه e ای کشیده است .
در پارسی میانه و باستان ار به معنای آزاده و شریف است .
که هنگام دگرگونش به پارسی دری e کشیده به گونه "ای" ودر پیوست با "ر" ایر نوشته وخوانده می شود.
ایران به معنای ازادگان و سرزمین و جایگاه ازادگان و مردمان شریف است .

سوگند :در روزگاران کهن به چم آب گوگرد به کار می رفته.در آن هنگام هر وقت که می خواسته اند دریابند که آیا کسی دارد سخن راست می گوید یا نه،به او آب گوگرد را می خورانده اند و اگر حالش بد می شد، در می یافتند که او دروغ می گوید و اگر هم حالش به هم نمی خورد،سخن او راست و درست بود.

مسجد : این واژه در اصل "مزگت" بوده.مسجد یک واژه ی معرب است.یعنی این که عرب ها این واژه را از فارسی به عربی برده و پس از چند دگرگونی برای آن هم خانواده ساخته اند.امروزه در کردستان و عراق و ترکیه و سوریه این واژه را به صورت مزگوت به کار می برند.واژه ای که در انگلیسی به معنی مسجد است(mosqe) و واژه ی ارمنی ( mskit) هر دو ریشه در مزگت دارد.واژه ی مزگت که در واقع مزکد است از دو بخش مز(که به معنای خداست(به واژه ی اهورا "مز"دا  توجه کنید)) +کد(به چم خانه(که هنوز در بسیاری از روستا ها و یا شهرستان ها(نواحی اطراف کاشان مانند بادرود) به خانه می گویند کده و یا کدبانو(بانوی خانه) که همه ی این ها به ما می گویند کد به معنای خانه است))

اکنون که دو بخش این واژه را دریافتیم می توان به راحتی گفت که معنای واژه ی مزگت(مزکد) همان خانه ی خدا است.

.

.

.

.

منابع :

۱- برهان قاطع ، محمد حسن خلف تبریزی، به اهتمام دکتر محمد معین، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۲.

۲- تاریخ زبان فارسی، دکتر مهری باقری، انتشارات قطره، چ نهم، ۱۳۸۳.

۳- برگزیده اشعار ناصرخسرو، به اهتمام دکتر محمد غلامرضایی، انتشارات جامی ،چ اول، ۱۳۷۵.

۴- فرهنگ معین، محمد معین، انتشارات امیرکبیر، چ نهم، ۱۳۷۵.

۵سایت تبیان (کلمات فارسی در قران مجید)

۶-سایت معماری منظر ایران

۷-فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی،دکتر محمد حسن دوست، ناشر: فرهنگستان زبان و ادب فارسى، ۱۳۸۳.

۸-سایت ساراشعر



[ جمعه 04 اردیبهشت 1394 ] [ 10:32 ] [ سید حسن مسعودی ]

دانلود نرم افزار هجاکن

برای دانلود نرم افزار هجاکن روی لینک داده شده کلیک کنید

http://s5.picofile.com/d/da1260f9-5544-473d-8326-79f7dd941796/heja.rar



[ شنبه 04 بهمن 1393 ] [ 12:05 ] [ سید حسن مسعودی ]

يا حسين (ع)

 روی دستش، پسرش رفت، ولی قولش نه! 

 نیــــزه ها تا جگرش رفت، ولـــی قولش نه! 

 این چه خورشیدِ غریبی ست که با حالِ نزار، 

 پای نعشِ قمــــرش رفت، ولـــی قولش نه! 

 باغبانی‌ست عجب! آن که در آن دشتِ بلا، 

 به خزانــی ثمـــرش رفت ، ولی قولش نه! 

 شیر مردی که در آن واقعه هفتاد و دو بار، 

 دستِ غم بر کمرش رفت، ولی قولش نه! 

 هر طرف می‌نگری نامِ حسین است و حسین، 

 ای دمش گرم!! سرش رفت، ولـی قولش نه!

 

ارسالي از دانش آموز سعيدي



[ جمعه 28 آذر 1393 ] [ 7:52 ] [ سید حسن مسعودی ]

دانلود پاسخ خودآزمايي هايزبان وادبيات فارسي اول و دوم و سوم دبيرستان

براي دانلود پاسخ خودآزمايي زبان فارسي روي لينك زير كليك كنيد .

پاسخ ها در قالب ورد است پس از دانلود فايل زيپ را حالت فشرده خارج كنيد و پاسخ خودآزمايي هر كتاب را جداگانه دريافت نماييد

دانلود پاسخ خودآزمايي زبان فارسي 

 

براي دانلود پاسخ خودآزمايي ادبيات فارسي روي لينك  زير كليك كنيد .

پاسخ ها در قالب ورد است پس از دانلود فايل زيپ را حالت فشرده خارج كنيد و پاسخ خودآزمايي هر كتاب را جداگانه دريافت نماييد

دانلود پاسخ خودآزمايي ادبيات  فارسي 

 


[ پنجشنبه 27 آذر 1393 ] [ 1:06 ] [ سید حسن مسعودی ]

نمونه سوال ادبيات دوم نوبت اول

نمونه سوال ادبيات

چهار نمونه سوال ادبيات 2 نوبت اول در ادامه ي مطلب قرار داده شده  به ادامه ي مطلب برويد.




ادامه مطلب ...
[ یکشنبه 23 آذر 1393 ] [ 22:32 ] [ سید حسن مسعودی ]

نمونه سوال ادبيات اول نوبت اول

نمونه سوال ادبيات اول

چهار نمونه سوال ادبيات اول نوبت اول در ادامه ي مطلب قرار داده شده به ادامه ي مطلب مراجعه فرماييد.




ادامه مطلب ...
[ یکشنبه 23 آذر 1393 ] [ 22:20 ] [ سید حسن مسعودی ]

چند نمونه سوال نوبت اول تاريخ ادبيات 2

نوبت اول تاريخ ادبيات 2

چند نمونه سوال 20 نمره اي نوبت اول تاريخ ادبيات 2 در ادامه ي مطلب گذاشته شده لطفا به دامه ي مطلب برويد




ادامه مطلب ...
[ یکشنبه 23 آذر 1393 ] [ 22:16 ] [ سید حسن مسعودی ]

نمونه سوال تاريخ ادبيات 1 سال دوم

نوبت اول تاریخ ادبیات 1

چند نمونه سوال 20 نمره اي نوبت اول تاریخ ادبیات 1 در ادامه ي مطلب گذاشته شده لطفا به دامه ي مطلب برويد




ادامه مطلب ...
[ یکشنبه 23 آذر 1393 ] [ 22:03 ] [ سید حسن مسعودی ]

دانلود فايل صوتي كتاب ادبيات 1

براي دانلود فايل صوتي كتاب ادبيات اول روي تصوير كتاب كليك كنيد



[ جمعه 21 آذر 1393 ] [ 19:43 ] [ سید حسن مسعودی ]

دانلود فايل صوتي ادبيات 2 دبیرستان

براي دانلود فایل صوتی ادبیات دوم روي تصوير زير كليك كنيد:

 

 



[ جمعه 21 آذر 1393 ] [ 19:30 ] [ سید حسن مسعودی ]

شیوه نامه تصحیح املا

    

شيوه‌نامه‌ي تصحيح املاي فارسي در تمامي مقاطع تحصيلي

 

1 - يك غلطي ها و نيم غلطي ها

عناوين غلط‌هاي املايي

نيم غلطي يك غلطي

ملاحظات

الف- انتخاب نابه‌جا
  • انتخاب نابه‌جاي كلمه
  • انتخاب بيش از يك شكل كلمه
  • از قلم انداختن يك كلمه
  • آوردن جانشين براي يك كلمه
  • تغيير دادن كلمه
 

 *

*

*

*

*

  • «سبر» به جاي «صبر» و «گل و خوار» به جاي «گل و خار»
  • «سبر» و «صبر» با هم
  • كلمه‌اي كه اهمّيّت و بار املايي دارد.
  • كلمه‌اي كه اهمّيّت و بار املايي دارد.
  • «غذا» به «قضا» تغيير يابد.
ب- حرف نادرست
  • شكل نادرست حرف 
  • حرف اضافي يا حذف حرف
  • دندانه‌ي اضافي يا حذف دندانه
  • نقطه‌ي اضافي، كم يا نابه‌جا
  • سركج اضافي يا حذف سركج
  • كرسي نادرست همزه
  • حرف كشيده‌ي نادرست
  • ياي ميانجي اضافي يا حذف آن
  • تغيير دادن حرف (به تبع واج)
  • تغيير ندادن حرف (به تبعيت از عربي)
  • تغيير دادن شكل حرف
  • شكسته نوشتن حرف  

 

*

*

*

*

 

*

*

*

*

*

*

*

*

 
  • «باـغ» به جاي «باغ» و
  • «بيانداخت» به جاي «بينداخت»، «علاقمند» به جاي «علاقه‌مند»
  • «بسـبي» به جاي «بسي»، «  صبحانه » به جاي صبحانه»
  • «ياور» به جاي «باور»، «جنان» به جاي «چنان»، «تفت» به جاي «نفت»
  • «عسگر» به جاي ««عسكر»، «جنكاور» به جاي «جنگاور»
  • «مأثر» به جاي «مؤثّر» 
  • « » به جاي «سخن»
  • «خانه‌ي‌دار» به جاي «خانه‌دار»، «خانه احمد» به جاي «خانه‌ي احمد»
  • «پمبه» به جاي «پنبه»
  • «اسمعيل» به جاي«اسماعيل»
  • «شست» به معني عدد 60 به جاي «شصت» و
  •  « » به جاي «براي»
پ- نشانه‌ي نادرست
  • نشانه‌ي اضافي، كم يا نابه‌جا

*

 

«گلاّب» به جاي «گلاب»، «مي‌ايد» به جاي «مي‌آيد» و «متكا» به جاي «متّكا» و… 

ت- انفصال نادرست
  • انفصال «به» از فعل
  • انفصال «كلمات تركيبي»

(منظور كلماتي است كه در هيچ يك از كتاب‌هاي درسي موجود به شكل جدا ديده نشده‌اند)

*

*

 
  • «به رفت» به جاي«برفت»
  • «به  داشت» به جاي«بهداشت»
ث - كلمه‌ي نادرست(فاقد ارزش املايي)
  • كلمه‌ي اضافي
  • كلمه‌ي محذوف
  • جانشين كردن كلمه‌ي ديگر
  • تغيير دادن كلمه
  • تكرار كردن كلمه

(اگر كلمه‌ي مكرّر صحيح باشد، بار اوّل غلط محسوب نمي‌شود ولي براي بار دوم و بيش‌تر در كلّ املا يك غلط محسوب مي‌شود)

*

*

*

 

*

*

 

 

  • اضافه شدن مثلاً «مداد» به متن املا
  •  
  • مثلاً «خويش» به جاي «خود» و ...
  • مثلاً «پارسال» به جاي «پارسا» و برعكس (غلط سمعي)«دوست» و « دوست» باهم
  • حذف شدن مثلاً «مداد»از متن املا
2 - موارد دو املايي

عناوين دو املايي

مصوبه

گونه ي ديگر

 دو املايي

الف- اتّصال و انفصال

اتصال و انفصال «است، اند»

 

اتصا ل و انفصال پيشوند «به»

 

اتصا ل و انفصال «بي»

 

اتصا ل و انفصال «تر»، «ترين»

 

اتصا ل و انفصال «چه»

 

اتصا ل و انفصال «كلمات تركيبي»

 

اتصا ل و انفصال «كه»

 

اتصا ل و انفصال «ها»

 

اتصا ل و انفصال «هم»

اتصا ل و انفصال «به، مي»

«معلم است، معلم‌اند»

 

«به نام»، «به‌خصوص»

 

«بي‌علاقه»

 

«بزرگ‌تر»

 

«چه‌قدر»

 

«فرهنگ‌سرا»

 

«چنان‌كه»

 

«كتاب‌ها»

«هم‌كلاس»

 «به خانه مي‌رود»

«معلمست، معلمند»

 

«بنام»، «بخصوص»

 

«بيعلاقه»

 

«بزرگتر»

 

«چقدر»

 

«فرهنگسرا»

 

«چنانكه»

 

«كتابها»

«همكلاس»

 «بخانه ميرود»

هر دو صحيح است

 

هر دو صحيح است

 

هر دو صحيح است

 

هر دو صحيح است

 

هر دو صحيح است

 

هر دو صحيح است

 

هر دو صحيح است

 

هر دو صحيح است

هر دو صحيح است

 

 هر دو صحيح است

ب- تغيير

تغيير واج

 

خانه‌ي علي

املاي فارسي، دانايي

 

خانهعلي

املاء فارسي، دانائي

 

هر دو صحيح است

 

هر دو صحيح است

 

 

پ- حذف و اضافه

«رعايت نشانه‌گذاري»

«داناست، نيكوست» و

 

«داود ، جست و جو » و

 

«گفت: مي آيم» و

 

«دانا است، نيكو است» و

 

«داوود ، جستجو » و

 

«گفت مي آيم» و

 

 

هر دو صحيح است

 

هر دو صحيح است

 

هر دو صحيح است

 

 

 

 

چند تذكّر:

1- هر مورد غلط در كلّ املا هر كلمه، تنها يك بار گرفته مي‌شود. مثلاً اگر صبر را سه بار سبر بنويسد يك بار غلط گرفته مي‌شود.

 2- موارد دو املايي عمدتاً كلماتي است كه در كتاب‌هاي درسي- و نه كتاب‌هاي غيردرسي- به دو شكل ديده مي‌شوند و قرار است همه‌ي آن‌ها در آينده، شيوه‌ي املايي واحدي داشته باشند؛ بنابراين، كاربرد بخش دواملايي دائمي نيست.

3- در موارد كم يا زياد گذاشتن نقطه و دندانه در كلّ املا دو بار محاسبه خواهد شد.

 لینک منبع (دفتر تالیف کتب درسی ) 



[ چهارشنبه 28 آبان 1393 ] [ 10:53 ] [ سید حسن مسعودی ]

برخی ابهامات زبان فارسی 3

1- ضمایر منفصل ، متصل و صفات پیشین تکواژ قاموسی هستند یا دستوری؟

ضماير پيوسته (جدا) و صفات پيشين تكواژ هستند ولي نوع آنها فرق دارد. ضماير پيوسته (َ م . َ ت . َ ش : كتابَم ، كتابت ، كتابَش و ...) تكواژ دستوري وابسته  هستند.
اما ضماير منفصل ...........

به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید




ادامه مطلب ...
[ دوشنبه 19 آبان 1393 ] [ 22:45 ] [ سید حسن مسعودی ]

الهه های باستانی

لهه های یونان و روم باستان
Aeolus رب النوع باد Aphrodite الهه عشق و زیبایی Apollo خدای آفتاب و زیبایی و شعر و موسیقی Ares خدای جنگ Artemis الهه ماه و شکار Asclepius خدای طب Athena الهه عقل وزیبایی Bacchus رب النوع شراب Boreas رب النوع باد شمال Cybele رب النوع طبیعت و باروری Demeter رب النوع زراعت و حاصلخیزی، ‌همسر زئوس Dionysus رب النوع شراب و زراعت Eos رب النوع طلوع Eros رب النوع عشق Gaia خدای زمین،‌ ..... ادامه ی مطلب بروید




ادامه مطلب ...
[ دوشنبه 12 اسفند 1392 ] [ 10:34 ] [ سید حسن مسعودی ]

حکیم ابوالقاسم فردوسی

حکیم فردوسی در طبران طوس در سال 329 هجری به دنیا آمد. پدرش از دهقانان طوس بود و از نظر مادی دارای ثروت و موقعیت قابل توجهی بود. از احوال او در عهد کودکی و جوانی اطلاع درستی در دست نیست ولی مشخص است که در جوانی با درآمدی که از املاک پدرش داشته به کسی محتاج نبوده است؛ اما اندک اندک آن اموال را از دست داده و به تهیدستی گرفتار شده است.
فردوسی از همان ابتدای کار که به کسب علم و دانش پرداخت، به خواندن داستان هم علاقمند شد و مخصوصاً به تاریخ و اطلاعات مربوط به گذشته ایران عشق می ورزید.
همین علاقه به داستانهای کهن بود که او را به فکر به نظم در آوردن شاهنامه انداخت.
چنان که از گفته خود او در شاهنامه بر می آید، مدتها در جستجوی این کتاب بوده است و پس از یافتن دستمایه ی اصلیی داستانهای شاهنامه، نزدیک به سی سال از بهترین ایام زندگی خود را وقف این کار کرد.




ادامه مطلب ...
[ شنبه 28 دی 1392 ] [ 19:52 ] [ hamed-rajaii ]

حج واجب

آورده اند که روزى یکى از بزرگان به سفر حج مى‌رفت. نامش عبد الجبار بود و هزار دینار طلا در کمر داشت؛ چون به کوفه رسید، قافله دو سه روزى از حرکت باز ایستاد. عبد الجبار براى تفرج و سیاحت، گرد محله‌هاى کوفه بر آمد. از قضا به خرابه‌اى رسید.
زنى را دید که در خرابه مى‌گردد و چیزى مى‌جوید. در گوشه مرغک مردارى افتاده بود، آن را به زیر لباس کشید و رفت...!
عبد الجبار با خود گفت: بى‌گمان این زن نیازمند است و نیاز خود را پنهان مى‌دارد. در پى زن رفت تا از حالش آگاه گردد.
چون زن به خانه رسید، کودکان دور او را گرفتند که اى مادر! براى ما چه آورده‌اى که از گرسنگى هلاک شدیم!
مادر گفت: عزیزان من! غم مخورید که برایتان مرغکى آورده‌ام و هم اکنون آن را بریان می‌کنم.
عبد الجبار که این را شنید، گریست و از همسایگان احوال وى را باز پرسید.
گفتند: سیده‌اى است زن عبدالله بن زیاد علوى، که شوهرش را حجاج ملعون کشته‌اند.
او کودکان یتیم دارد و بزرگوارى خاندان رسالت نمی‌گذارد که از کسى چیزى طلب کند.
عبد الجبار با خود گفت: اگر حج مى‌خواهى، این جاست.
بى‌درنگ آن هزار دینار را از میان باز و به زن داد و آن سال در کوفه ماند و به سقایى مشغول شد ...
هنگامى که حاجیان از مکه باز گشتند، وى به پیشواز آنها رفت. مردى در پیش قافله بر شترى نشسته بود و مى‌آمد.
چون چشمش بر عبد الجبار افتاد، خود را از شتر به زیر انداخت گفت: اى جوانمرد! از آن روزى که در سرزمین عرفات، ده هزار دینار به من وام داده‌اى، تو را مى‌جویم. اکنون بیا و ده هزار دینارت را بستان!
عبد الجبار، دینارها را گرفت و حیران ماند و خواست که از آن شخص حقیقت حال را بپرسد که وى به میان جمعیت رفت و از نظرش ناپدید شد.
در این هنگام آوازى شنید که: اى عبد الجبار! هزار دینارت را ده هزار دادیم و فرشته‌اى به صورت تو آفریدیم که برایت حج گزارد و تا زنده باشى، هر سال حجى در پرونده عملت مى‌نویسیم، تا بدانى که هیچ نیکوکارى بر درگاه ما تباه نمى‌گردد ...

 

همه روز روزه رفتن، همه شب نماز کردن   همه ساله حج نمودن، سفر حجاز کردن
به معابد و مساجد، همه اعتکاف جستن   ز مناهی و ملاهی، همه احتراز کردن
شب جمعه‌ها نخفتن، به خدای راز گفتن   ز وجود بی‌نیازش، طلب نیاز کردن
به خدا قسم که آن‌را، ثمر آن قدر نباشد   که به روی ناامیدی در بسته باز کردن

 



[ دوشنبه 09 اردیبهشت 1392 ] [ 7:51 ] [ سید حسن مسعودی ]

نکاتی در باره ­ی جمله­ ی مجهول، صفت مفعولی و کاربرد آن

نکاتی در باره­ ی جمله ­ی مجهول،

صفت مفعولی و کاربرد آن

این نوشته، گزینشی ا­ست از مقاله­ی ارزشمند «بررسی صفت مفعولی و اهمیت آن در زبان فارسی» نوشته­ی دکتر وحیدیان کامیار،که از کتاب «در قلمرو زبان و ادبیات فارسی»  انتخاب شده است.




ادامه مطلب ...
[ سه شنبه 29 اسفند 1391 ] [ 0:05 ] [ سید حسن مسعودی ]

انواع صفت

انواع صفت :

صفت


صفت کلمه یا گروهی از کلمات است که قبل یا بعد از اسم مى آید ،و آن را با ویژگى یا مفهومى همراه مى کند و درباره آن توضیح می دهد.

....




ادامه مطلب ...
[ دوشنبه 28 اسفند 1391 ] [ 11:06 ] [ سید حسن مسعودی ]

منظومه های حماسی

منظومه های حماسی

حماسه در لغت به معنای دلاوری و شجاعت است و دز اصطلاح، شعری است داستانی با زمینه ی قهرمانی، قومی و ملی که حوادثی خارق العاده در آن جریان دارد. دراین نوع شعر، شاعر هیچ گاه عواطف شخصی خود را در اصل داستان وارد نمی کند و ....




ادامه مطلب ...
[ دوشنبه 28 اسفند 1391 ] [ 10:56 ] [ سید حسن مسعودی ]

واژه های فرانسوی در فارسی

آیا می دانستید برخی ها واژه های زیر را که همگی فرانسوی هستند فارسی می دانند ؟

آسانسور، آلیاژ، آمپول، املت، باسن، بتون، بلیت، بیسکویت، پاکت، پالتو، پریز، پلاک، پماد، پوتین، پودر، پوره، پونز، پیک نیک و ....



ادامه مطلب ...
[ دوشنبه 28 اسفند 1391 ] [ 10:52 ] [ سید حسن مسعودی ]